Privacyreglement Psychotherapeut Ekinci
Paragraaf 1
Begripsomschrijvingen
Artikel 1
In dit reglement wordt onder de hierna aangegeven begrippen en termen het volgende verstaan:
a. Persoonsgegevens: een gegeven dat herleidbaar is tot een individuele natuurlijke persoon.
b. Persoonsregistratie: een samenhangende verzameling van op verschillende personen betrekking hebbende persoonsgegevens, die langs geautomatiseerde weg wordt gevoerd of met het oog op een doelbetreffende raadpleging van die gegevens systematisch is aangelegd.
c. Houder: Psychotherapeut Ekinci ten deze vertegenwoordigd door haar directeur.
d. Bewerker: degene die het geheel of een gedeelte van de apparatuur onder zich heeft, waarmee een persoonsregistratie waarvan hij niet de houder is, wordt gevoerd.
e. Beheerder: degene die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijks zorg voor de persoonsregistratie of een gedeelte daarvan.
f. Verstrekken van gegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens uit registratie.
Paragraaf 2
Kenmerken van de persoonsregistratie
Artikel 2
1. Het doel van de persoonsregistratie is het kunnen beschikken over gegevens die noodzakelijk zijn voor het door houder in zijn hoedanigheid van zorginstelling en re-integratiebedrijf juist, tijdig en volledig nakomen van met opdrachtgevers gesloten overeenkomsten.
2. In de persoonsregistratie worden niet meer gegevens opgenomen dan voor het doel van de persoonsregistratie noodzakelijk is.
Artikel 3
1. De houder is er mee bekend dat de door opdrachtgevers verstrekte gegevens over cliënten persoonsgegevens zijn in de zin van de Wet Persoonsregistratie en dat deze gegevens worden behandeld met inachtneming van hetgeen in deze Wet, de Organisatiewet Sociale Verzekeringen 1997 en de overige wettelijke voorschriften is bepaald. De houder is er tevens mee bekend, dat indien de Wet bescherming persoonsregistratie (Wpb), AVG en de Wet SUWI in werking zijn getreden, de bepalingen uit deze nieuwe wetgeving dienen te worden nageleefd.
2. De houder behandelt alle informatie over individuele cliënten die hij ten behoeve van de uitvoering van met opdrachtgevers gesloten overeenkomsten verkrijgt vertrouwelijk en draagt er zorg voor dat deze informatie niet aan derden bekend wordt.
3. De houder draagt er zorg voor dat de in het vorige lid bedoelde geheimhoudings-verplichting door zijn personeel en door zijn bij de uitvoering van zijn werkzaamheden ingeschakelde derden wordt nageleefd.
Artikel 4
1. De houder is verantwoordelijk voor het goed functioneren van dit privacyreglement.
2. De houder treft de nodige voorzieningen ter bevordering van de juistheid en de volledigheid van de in de registratie opgenomen gegevens.
3. De houder draagt zorg voor de nodige voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van registratie tegen verlies of aantasting van de daarin opgenomen gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan, mede als gevolg van de AVG.
4. De houder draagt zorg voor een goede en doelmatige werking van de registratie conform de bepalingen van dit reglement en de AVG.
Artikel 5
De houder stelt een of meer beheerder(s) aan, onder wiens verantwoordelijkheid de dagelijkse zorg voor de persoonsregistratie plaatsvindt.
Artikel 6
1. In de aan dit reglement “Bijlage bij artikel 5” is aangegeven of en in hoeverre en voor welke onderdelen van de persoonsregistratie bewerkers worden ingeschakeld.
2. De houder draagt er zorg voor dat in de overeenkomsten met een bewerker bepalingen worden opgenomen op grond waarvan de bewerker waarborgt dat eenzelfde bescherming van de persoonlijke levenssfeer geldt als die welke met dit reglement wordt beoogd.
Artikel 7
1. In de aan dit reglement behorende bijlage (zie register tab 5 AVG 1 map) “opgenomen gegevens” is de aangegeven welke gegevens in persoonsregistratie kunnen zijn opgenomen.
2. In de persoonsregistratie zijn uitsluitend gegevens opgenomen welke ontvangen zijn van:
a. Opdrachtgevers
b. Individuele cliënten
Paragraaf 3
Rechten van geregistreerde en gebruik van persoonsgegevens.
Artikel 8
1. De geregistreerde kan op zijn verzoek kennismaken van de ten aanzien van hem opgenomen persoonsgegevens.
2. Een verzoek tot kennisneming van gegevens wordt schriftelijk bij de houder ingediend.
3. Het verzoek wordt binnen vier weken afgehandeld.
4. De gevraagde kennisneming wordt aan de geregistreerde in persoon verleend, door het tonen van de op deze persoon betrekking hebbende gegevens. De geregistreerde dient zich te legitimeren. De geregistreerde kan iemand schriftelijk tot kennisgeving machtigen.
5. Van de stukken worden desgewenst afschriften verstrekt; hiervoor kan de kostprijs in rekening worden gebracht.
Artikel 9
1. De geregistreerde heeft het recht te verzoeken om verbeteringen, aanvulling of verwijdering van de persoonsgegevens.
2. Een verzoek tot verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens wordt schriftelijk bij de houder ingediend.
3. Het verzoek wordt binnen acht weken na ontvangst afgehandeld.
4. De houder gaat over tot verbetering, aanvulling of verwijdering van de gegevens indien deze feitelijk onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn.
5. Een weigering om aan het verzoek te voldoen is met redenen omkleed
6. De houder doet mededeling van de verbetering, aanvulling of verwijdering aan degenen aan wie naar zijn weten in het jaar voorafgaand aan het in lid 1 van dit artikel bedoelde verzoek.
7. In de sinds dat verzoek verstreken periode de gegevens heeft verstrekt waarop de verbetering, aanvulling of verwijdering betrekking heeft. Tevens meldt de houder aan de geregistreerde aan wie een dergelijke mededeling is gedaan.
Artikel 10
1. Gegevens uit de persoonsregistratie kunnen worden verstrekt aan;
a. Binnen de organisatie van de houder werkzame personen, die rechtstreeks betrokken zijn bij de actuele dienstverlening aan en begeleiding van de geregistreerde, voor zover voor hun taakoefening noodzakelijk;
b. Instituten ten behoeve van wetenschappelijke of statistische doelen, mits de uitkomsten waarvoor deze gegevens worden gebruikt, niet meer herleidbaar zijn tot individuele natuurlijke personen;
c. Derden, indien een wettelijke voorschrift ertoe verplicht de gegevens te verstrekken of indien de geregistreerde schriftelijk toestemming heeft verleend tot gegevensverstrekking.
2. De verstrekking van gegevens blijft achterwege voor zover uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift geheimhouding geboden is.
Artikel 11
1. De houder wijst binnen de organisatie werkzame personen aan die in het kader van de hen opgedragen werkzaamheden rechtstreeks toegang moet hebben tot de
registratie of onderdelen daarvan. De aanwijzing geschiedt op functieniveau. (zie autorisatie in AVG map 1)
2. De beheerder en de bewerker hebben toegang tot persoonsgegevens voor zover dit voor het beheer respectievelijk de bewerking van de registratie noodzakelijk is.
3. De houder heeft als zodanig geen toegang tot de persoonsgegevens tenzij dit in verband met zijn verantwoordelijkheden als houder noodzakelijk is.
Artikel 12
1. De houder stelt bij beëindiging van een met een opdrachtgever gesloten overeenkomsten alle tot de persoon van de cliënten te herleiden gegevens, data en/of bemiddeling van cliënten ter beschikking van de opdrachtgever.
2. Van de geregistreerde zelf ontvangen gegevens worden slechts ter beschikking van de opdrachtgever gesteld indien daartoe schriftelijke toestemming van de geregistreerde is verleend.
Artikel 13
1. Indien de houder een uit dit reglement voortvloeiende verplichting niet nakomt kan de geregistreerde zich met een klacht tot de houder wenden.
2. Een dergelijke klacht wordt behandeld overeenkomstig het door de houder vastgestelde klachtenreglement.
Paragraaf 4
Slotbepalingen
Artikel 14
1. De houder draagt zorg voor aanmelding van de registratie bij de Registratiekamer.
2. Dit reglement ligt voor een ieder ten inzage op het kantoor van Psychotherapeut Ekinci.
Op verzoek wordt aan een ieder kosteloos een afschrift van de reglement verschaft.
Artikel 15
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
Bijlage
Behorende bij artikel 7 van het privacyreglement Psychotherapeut Ekinci (zie registers tab 5 AVG 1 map).
N.B.
Het klachten- en privacyreglement is van toepassing op de tot de aan de Probe behorende bedrijf.
_____________________________________________
BestandsnaamPrivacyreglement Psychotherapeut Ekinci
Datum 20 december 2024
Documenteigenaar Psychotherapeut Ekinci Versie 0.1